Avand in vedere ca revista Print & Add nu are si editie online, daca sunteti curiosi, am hotarat sa postez aici articolul semnat de mine. Sper sa fie de interes.
Marketing de provincie in 2013
Daca la prima vedere totul parea relative simplu, “realitatea din teren” n-a corespuns. De ce? Pentru ca am constatat ca in mare parte in provincie marketingul nu se alineaza cu conceptual cunoscut de mine pana atunci. La companiile unde departamentele de marketing exista, acestea au cu totul si cu totul alte functii decat ar fi normal, astfel ca de cele mai multe ori intalnim cazuri cand marketingul face doar vanzari. Am intalnit in unele departamente de marketing oameni pregatiti in domeniu, dar care nu au puterea sa “reformeze” ceva deoarece, de regula, ownerii business-urilor nu inteleg ce presupune acest department sau ce ar trebui sa faca concret acesta.
Un motiv consistent pentru care avem parte de un astfel de comportament este si faptul ca prin definitie el este un departament “cheltuitor”, asa ca el este folosit strict la “activitati de marketing sine qua non” gen producerea unor materiale promotionale la final de an sau productia de materiale publicitare care sunt impartite pe ici pe colo.
Schimbarea traictoriei dictata de intensificarea concurentei
Flyere si Afise- in asta consta marketingul in 2013 in Ploiesti, necontand faptul ca de multe ori ROI-ul (return of investment) este aproape inexistent. Spun ca in 2013 deoarece observ cu incantare ca totusi lucrurile se schimba de la luna la luna. Am avut lungi discutii cu marketingul din multe companii din Ploiesti, observ din ce in ce mai multa deschidere, incepe sa se inteleaga necesitatea trecerii la alt nivel privind marketingul ca pe o investitie, nu ca pe o cheltuiala.
Daca la inceput, tendinta era doar de a se opta pentru folosirea catorva instrumente de marketing traditional (tiparituri, cateva spoturi pe radiourile locale si maxim cateva bannere pe cladiri-vorbim de companii mari, la nivel local), la momentul actual se observa imbratisarea noilor media, vorbim aici de social media in special. Traim in era internetului, iar clientii din provincie se pare ca au devenit constienti de acest lucru. Din ce in ce mai multe companii din Ploiesti au pagina de Facebook, ba chiar si conturi pe Instagram (!!!) incercand astfel sa mentina o legatura cat mai stransa cu publicul lor, sa comunice cele mai noi informatii, creand comunitati virtuale cu rol de influentare a opiniei publice. Cu siguranta ca Social Media se diferentiaza de mijloacele media traditionale prin calitate, frecventa si proximitate si ca acest segment nu mai este folosit pentru o simpla socializare, ci ajuta la construirea unei reputatii, dar nu din acest motiv firmele din provincie au hotarat sa-si faca simtita prezenta pe facebook, ci pentru ca piata le-a dictat acest lucru, dinamismul socio-cultural. Aparitia unei stari de abundenta pe acelasi segment de activitate i-a determinat pe antreprenorii locali sa-si puna intrebari si sa se uite in curtea vecinului, temandu-se ca acesta ar putea face ceva care sa-l aduc in fata. Migrarea firmelor catre social media a fost o decizie relativ simpla si pentru ca aceasta zona este inca una accesibila din punct de vedere financiar. Firmele de aici investesc de obicei in campanii platite menite sa aduca like-uri si cel mult deleaga un om din interior sa gestioneze pagina respectiva. Exista si cazuri de firme care trateaza cu seriozitate subiectul optatand pentru colaborari cu diversi oameni de comunicare, jurnalisti locali care posteaza continut pe pagina. Diferentele se vad imediat, continutul de calitate genereaza interactiune pe pagina creand buzz.
Daca ar fi sa clasez tipul de publicitate pentru care opteaza clientii mei as merge mai degraba catre o publicitate de informare, insa asa cum aminteam mai sus datorita competitivitatii pietei, se vede un efort si in conceperea mesajelor, trendul ducandu-se catre o publicitate de convingere. Publicitatea se face de regula la nivel local in functie de tipul produsului sau al serviciului. Intalnim cazuri cand desi un client furnizeaza servicii care s-ar preta pietei nationale el nu se simte inca sigur pe business-ul sau pentru a largi aria de furnizare a publicitatii. Consider insa ca este o chestiune de timp si acomodare a antreprenorilor deoarece exista o multime de companii mari care merg foarte bine la nivel local, generand o multime de locuri de munca, cu cifre de afaceri impresionante. Deci, resursele exista, mai e nevoie de deschidere.
Externalizarea serviciului de marketing la nivel local
In discutiile cu clientii mei am pus de multe ori problema externalizarii serviului de marketing sau a contractarii unei agenti de publicitate care sa gestioneze campaniile. Pozitia companiilor este refractara acestea considerand ca agentiile de publicitate au servicii extrem de costisitoare, dar si pentru ca inca nu exista disponibilitate de a plati munca de creatie. Colaboarea cu marile agentii din Bucuresti este exclusa si ea chiar daca vorbim de o distanta Bucuresti-Ploiesti care se parcurge in 40 minute. Se agreaza colaborarile la nivel local care ofera clientilor o stare de confort, chiar daca local exista furnizori de servicii (print, promotionale, grafica), nu agentii de publicitate propriu zise.
Desi de multe ori intre mine si clientii mei se da o lupta inegala, in care eu trebuie sa dovedesc performanta pe care o agentie full service o poate face in relatie cu nevoile clientului, fara ca acesta sa fie dispus sa plateasca pentru asta, imi place sa lucrez cu clientii din provincie. Pentru ca sunt entuziasti si iti lanseaza adevarate provocari. Si pentru ca alaturi de ei, simt, vad schimbarea mentalitatii, zi de zi. Provincia este o piata buna pentru agentiile de publicitate, doar ca deocamdata aceasta piata digera ideea abordarii marketingului de la alt nivel si evident, cu alte cheltuieli.
Concluzii
Marketingul de provincie este cu siguranta diferit de marketingul “de capitala” in principal din cauza reticentei antreprenorilor in a acorda credit (la propriu si la figurat) omului/departamentului de marketing., lui nefiindu-I inca clar care ar fi foloasele concrete in urma investitiei pe care ar face-o in diverse campanii costisitoare. Pentru antreprenorul de provincie e foarte important ca orice banut investit sa genereze un lucru palpabil, adica sa se concretizeze in vanzari/contracte. Nu pot sa-i omit, chiar daca la final, pe clientii care lucreaza deja dupa regulile masei. Sunt clientii care lanseaza deja briefuri indifferent de amploarea proiectului si organizeaza pitchuri de creatie, clientii care la inceput de an gandesc planuri de marketing si bugeteaza, sunt oameni de marketing pregatiti care merg continuu la workshopuri de perfectionare/updatare profesionala.